0  |  0

برنامه عیسی زارع‌پور برای وزارت ارتباطات‌ و فناوری‌ اطلاعات

برنامه عیسی زارع‌پور برای وزارت ارتباطات‌ و فناوری‌ اطلاعات

فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های پیشرفت و توسعه در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رسوخ و از مرحله تاثیرگذاری بر شئونات مختلف زندگی روزمره مردم عبور کرده و به جزیی از زندگی آنان تبدیل شده است.
این بخش، سهم قابل توجهی در ایجاد ارزش افزوده اقتصاد کشور ایجاد نموده و در بکارگیری زیرساخت و شبکه های توسعه یافته و کارآمد با هدف کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری ملی موثر است. در واقع پارادایم‌های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات، فرصتی را برای جهشی بزرگ در عرصه جهانی و تبدیل شدن به کشوری پیشرفته با ویژگی جامعه ی دانش محور فراهم نموده است.
مطالبه خدمات و نیازمندی های جدید در این عرصه و پاسخ به آنها، مستلزم توجه به تحولات سریع و بهره برداری از فناوریهای نوین جهت ارتقاء شاخص های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا و ارائه خدمات پایدار و مبتنی بر پیشرفت و توسعه است. بخش اعظمی از این موارد با ایجاد عدالت و فسادستیزی در دسترسی همگانی به امکانات فناورانه پایه، افزایش کیفیت خدمات، تنظی مگری مناسب، مشارکت بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان، توسعه منابع انسانی و سایر موارد لازم محقق خواهد شد.

تطبیق علم و فناوری بشری با نظام معرفتی اسلامی مبتنی بر الگوی حکمرانی اسلامی ایرانی، مهمترین وجه تمایز نگاه انقلابی با نگاه غرب گرای مبتنی بر لیبرال دموکراسی است که لازم است در تدوین برنامه کلان دولت و بویژه حوزه فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گیرد. این برنامه با رویکرد مبتنی بر بکارگیری تمامی ظرفیتهای داخلی و خارجی اعم از: جمعیت جوان و نخبه، وجود بیش از 40 سال تجربه در مدیریت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، دستاوردهای سیاستی و اجرایی در مدیریت این عرصه، هم صدایی کشورهای منطقه و سایر کشورهای همسو با جمهوری اسامی ایران در این عرصه؛ با نگاه درون ساز و برو ننگر تهیه شده است.

لازم به ذکر است اغلب مسائل و مشکلات مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی کشور به وضوح قابل مشاهده و درک بوده و راهکارهای اصلی برون رفت از این مسائل نیز تا حدود زیادی مشخص است.
لیکن سه نکته اساسی تا کنون مانع دستیابی به اهداف و رفع مشکلات اساسی کشور در این حوزه شده است:
1 واگرایی در نظام مدیریتی فناوری اطلاعات و وجود ساختارهای موازی؛
2 عدم توجه به توان داخلی و در نتیجه وابستگی و اعتماد بیش از حد به خارج از کشور
3 نبود مدیریت جسور، کارآمد، متخصص و درعین حال انقلابی در مدیریت عرصه کلان فناوری اطلاعات ارتباطات کشور

در ادامه این نوشتار، هشت موضوع مهم مرتبط با حوزه ماموریتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل:
1 حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین المللی
2 دولت هوشمند و تحول دیجیتال
3 شبکه ملی اطلاعات
4 تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
5 اقتصاد دیجیتال
6 حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات
7 فناوری فضایی
8 پست
مورد بررسی قرارگرفته و در هر بخش ضمن بیان وضعیت مختصر، مهمترین چالشها و راهبردهای پیشنهادی برای برون رفت از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب ترسیم شده است.

دکتر عیسی زارع‌پور متولد سال 1359 شهرستان اسلام آباد غرب دارای مدرک دکترای مهندسی کامپیوتر، معاون رئیس قوه‌قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه، موسس و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و عضو کمیسیون راهبردی شورای عالی فناوری اطلاعات کشور.

برای دریافت برنامه دکتر عیسی زارع‌پور در وزارت ارتباطات‌ و فناوری‌ اطلاعات فایل زیر را دانلود کنید.

دریافت فایل

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com