0  |  0

کرونا؛ موتور محرکه اقتصاد اینترنتی

کرونا؛ موتور محرکه اقتصاد اینترنتی

شیوع کووید 19هرچند دردسرهای زیادی برای مردم جهان ایجاد کرد اما یک فرصت بزرگ برای حوزه فناوری و اقتصاد اینترنتی نیز به‌همراه داشت. با توجه به نیاز روزافزون جهان به اینترنت، تلاش شد تا به موازات افزایش نیاز کاربران به حضور در کلاس درس آنلاین، حضور در جلسات آنلاین، خرید غیرحضوری و...، سرعت متوسط اینترنت نیز درجهان بالا برود. به این ترتیب اقتصاد اینترنتی دنیا جان تازه‌ای گرفت و دراین میان، آسیای جنوب شرقی بیشترین بهره را برده است به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود ارزش اقتصاد اینترنتی این منطقه که اکنون رقمی حدود 174میلیارد دلار است تا سال 2025 با رشد دوبرابری به 360میلیارد دلار و تا سال 2030 به رقمی بین 700میلیارد تا یک تریلیون دلار برسد.
440میلیون کاربر اینترنت
مؤسسه پژوهشیBain & Company و همچنین هولدینگTemasek در ششمین گزارش سالانه خود از وضعیت اینترنت مناطق مختلف جهان از جمله آسیای جنوب شرقی آورده‌اند که منطقه آسیای جنوب شرقی با ۱۱کشور یکی از سریع‌ترین رشدهای بازار اینترنت جهان را دارد که دلیل آن نیز وجود جمعیت جوان، افزایش سریع شهرنشینی، وجود طبقه متوسط روبه رشد و همچنین افزایش تعداد کاربران تلفن هوشمند در این منطقه است. طبق این گزارش، بیش از 75درصد از مردم ساکن در 6کشور آسیای جنوب شرقی به اینترنت پرسرعت دسترسی مناسب دارند و بخش عمده آنها حداقل یک بار خرید آنلاین انجام داده‌اند.این 6کشور سنگاپور، مالزی، اندونزی، فیلیپین، ویتنام و تایلند هستند وطبق این گزارش، در دوران شیوع کووید 19، حدود 40میلیون نفر در این کشورها برای نخستین بار در طول دوران کرونا آنلاین شده‌اند. جمعیت کل منطقه آسیای جنوب شرقی حدود 668 میلیون نفر است و روند افزایشی کاربران تازه وارد در منطقه سبب شده است تا تعداد کاربران اینترنت آن به 440 میلیون نفر برسد که 80درصد آنها حداقل یک بار خرید اینترنتی و آنلاین انجام داده‌اند و به نوعی در اقتصاد اینترنتی منطقه تأثیرگذار بوده‌اند. در این منطقه بیش از 60میلیون نفر در دوران شیوع کرونا برای نخستین بار از سرویس‌های دیجیتال برای خرید و پرداخت پول استفاده کرده‌اند و تنها در نیمه نخست 2021 این رقم، 20میلیون کاربر بوده است.
رشد دورقمی شاخص تجارت الکترونیک در منطقه
در این گزارش شاخص اقتصادی GMV تجارت الکترونیک(حجم ناخالص کالا) مورد توجه قرار گرفته است. حجم ناخالص کالا (GMV)، روشی برای محاسبه درآمد ناخالص شرکت‌های خرده‌فروشی است که به‌کل فروش دلاری در یک بازه زمانی مشخص در سایت‌های تجارت الکترونیکی اشاره دارد. این رقم که در اوایل تجارت الکترونیک معمولاً به‌ جای فروش یا درآمد مورداستفاده قرار می‌گرفت، حالا تغییراتی یافته و مشاغل، ارزش اقتصادی یک شرکت را با آن اندازه می‌گیرند.
این گزارش با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود شاخص GMV درصنعت اقتصاد اینترنتی منطقه آسیای جنوب شرقی تا پایان سال 2021 به ۱۷۴میلیارد دلار در حجم ناخالص کالا (GMV) برسد، یادآور شده است این رقم نشان از 49 درصد رشد نسبت به سال 2020 دارد. همچنین گفته می‌شود به‌ دلیل رشد تجارت الکترونیک ناشی از شیوع کووید ۱۹ و خانه نشینی مردم و استفاده فراوان از اینترنت، ارزش این شاخص تا سال ۲۰۲۵ به ۳۶۰میلیارد دلار خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا پایان سال 2030 به رقمی بین 700 میلیارد دلار تا یک تریلیون دلار برسد. علاوه بر تجارت الکترونیک، سرویس‌های مالی آنلاین در منطقه نیز روند روبه رشدی دارد و کیف‌های پول الکترونیکی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است که در افزایش ارزش اقتصاد اینترنتی این منطقه بی‌تأثیر نبوده است.
گفتنی است که همه کشورها در این منطقه رشد دورقمیGMV تجارت الکترونیک را در سال ۲۰۲۱ تجربه کرده‌اند ولی میزان این رشد تفاوت‌هایی هم داشته است. به‌عنوان مثال اندونزی به تنهایی به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور منطقه، ۴۰درصد از کل GMV این منطقه یعنی ۷۰میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. همچنین فیلیپین بیشترین توسعه شاخص GMV تجارت الکترونیک را در این منطقه تجربه کرده و با رشد ۹۳درصدی، رقم آن از 9میلیارد دلار سال 2020 به ۱۷میلیارد دلار در سال 2021 رسیده است. بسیاری دلیل پیشرفت اقتصاد اینترنتی این منطقه را به وضعیت مناسب اینترنت و جذب کاربران جدید نسبت می‌دهند و البته برخی دیگر، جذب سرمایه‌گذاران و توسعه اکوسیستم استارتاپی را نیز از دیگر دلایل آن می‌دانند، چراکه در سال 2021 حدود 11 استارتاپ یونیکورن(با ارزش بیش از یک میلیارد دلار یا بیشتر) جدید در آسیای جنوب شرقی ایجاد شده که رقم قابل توجهی است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه ایران
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com