0  |  0

هم‌افزایی نقش‌آفرینان زیست‌بوم نوآوری با وزارت امورخارجه

هم‌افزایی نقش‌آفرینان زیست‌بوم نوآوری با وزارت امورخارجه

در راستای «تقویت و بهره‌برداری از ظرفیت سفارتخانه‌ها، رایزنان فرهنگی و سایر نهادهای فعال در عرصه بین‌المللی برای توسعه هوشمند روابط علمی و فناوری بین‌المللی»؛ کارگاه آشنایی با زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری برگزار شد.

رویدادی که توسط دبیرخانه اجرایی‌سازی سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مستقر در مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری برگزار شد و میزبان سازمان توسعه تجارت، صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت امور خارجه و مدیران معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بود. این کارگاه با هدف آشنایی کارشناسان و رایزنان اعزامی وزارت امورخارجه به دیگر کشورها با زیست‌بوم نوآوری کشور در خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران‌ساخت، برگزار شد.

نوآوری در کشور نیازمند حمایت است
مهدی قلعه‌نوی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این کارگاه، گفت: با همه پیچیدگی‌ها و متغیرهای فراوانی که در عرصه روابط بین‌المللی حاکم است و اثرات خود را بر اقتصاد داخلی و شرایط زندگی مردم گذاشته است، چاره‌ای جز جدا شدن از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان نداریم.
وی با اشاره به اجزای زیست‌بوم نوآوری، بیان کرد: عنصر اصلی اقتصاد دانش‌بنیان، نیروی انسانی است و دولت وظیفه دارد تا با ایجاد زیست‌بوم نوآوری کشور، زمینه را برای فعالیت نیروی انسانی متخصص فراهم کند تا از این طریق مشکلات کشور در حوزه‌های گوناگون رفع شود.
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: نوآوری در ایران یک موضوع نوپا است و نیاز به حمایت دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق نیز به عنوان یکی از اجزای برجسته این زیست بوم‌بوم نوآوری برای رشد و ادامه حیات خود باید در حوزه بین‌الملل به صورت جدی وارد شوند و مرکز تعاملات در چند زمینه از قبیل نیروی انسانی، توسعه بازارهای صادرات، تبادلات فناورانه با ایجاد زیرساخت‌های لازم به بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق کمک می کند.

برای ورود دانش‌بنیان به بازار جهانی تلاش کنیم
علی محمدی، مدیرکل دفتر هماهنگی‌های اقتصادی وزارت امورخارجه، ضمن ابراز خرسندی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، و برنامه‌های تدارک دیده شده در این رویداد گفت: باید به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق کمک کنیم تا در بازارهای صادراتی حضوری پررنگ‌تر داشته باشند و در دوره جدید معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه این موضوع را با جدیت دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت موضوع نوآوری برای شرکت‌ها، بیان کرد: لازمه حضور مستمر و پایدار شرکت‌ها در بازارهای جهانی توجه به موضوع نوآوری و تحقیق و توسعه است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

معرفی توانمندی‌های فناورانه ایران به دیگر کشورها ضروری است
سهراب آسا، مسئول دبیرخانه اجرائی‌سازی سند جامع روابط علمی بین‌المللی با شرح مختصری از جایگاه سند مذکور نسبت به برشمردن دلایل و اهمیت برگزاری چنین کارگاه‌هایی تاکید کرد و استمرار رویدادهایی از این دست را موجب همزبانی و همگامی سازمان‌ها در زیست بوم نوآوری و بین‌المللی شدن فعالیت‌های بازیگران و نقش آفرینان آن برشمرد.
وی پس از تشریح ملزومات و اقدامات دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری در کشور، به جایگاه دبیرخانه و نقش آن در پیشبرد این نوع از دیپلماسی اشاره کرد و گفت: برنامه‌ای جدید توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای همگامی با وزارت امورخارجه تدوین شده که دارای 4 بعد شناخت ظرفیت‌های طرفین، آشنایی با مفاهیم کاربردی حوزه‌ها، تعریف حوزه‌های همکاری خرد و همکاری راهبردی و بلند مدت است.
آسا، شرط ورود به این برنامه را استمرار تعاملات داخلی و هم‌افزایی ظرفیت‌های طرفین دانست و بیان کرد: در برنامه همگامی، علاوه بر معرفی توانمندی‌های فناورانه کشورمان فهرستی از درخواست‌های زیست بوم نوآوری تهیه شده است که در قالب یک جزوه در اختیار کارشناسان و عوامل وزارت امورخارجه قرار می‌گیرد تا آنها با رجوع به این موارد به چارچوب منسجمی از همکاری با فعالان و نقش آفرینان زیست بوم نوآوری برسند.

از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در این کارگاه، بازدید رایزنان اقتصادی وزارت امورخارجه از نمایشگاه دائمی محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران ساخت بود؛ تا این افراد با دستاوردها و توانمندی‌های دانش‌بنیانی در کشور آشنا شوند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com