0  |  0

دنیای NFT می‌تواند صنعت پزشکی را متحول کند

دنیای NFT می‌تواند صنعت پزشکی را متحول کند

این روزها در هالیوود، تب‌وتاب و هیاهو در زمینهNFT‌ها بالا گرفته است. اما فعالان حوزه هنر دیجیتال مشتاق هستند بدانند که این دنیای جدید، فراتر از عکس‌های متحرک، گیف‌ها یا تصاویر انیمیشنی میمون‌ها با عینک آفتابی، چه چیزهای دیگری ارائه خواهد کرد. این دنیای جدید در حال حاضر بیشتر به یک محیط بازی برای پولدارها تبدیل شده است. اما NFT قابلیت‌های بیشتری دارد.
بر اساس خبری که جدیدا در ژورنال ساینس منتشر شده، از این تکنولوژی نوظهور می‌توان در امور مهم‌تر و حیاتی‌تری نیز بهره برد مثلا در حوزه بهداشت و سلامت. در ژورنال ساینس، تیمی متشکل از محققان فعال در حوزه‌های اخلاق زیستی (Bioethics)، قانون و انفورماتیک گرد هم آمده و دربارهNFT‌ها مقاله‌ای را منتشر کرده‌اند. در این گزارش، NFT‌ها تحت عنوان «قرارداد دیجیتالی حق امتیاز» نام برده شده که با استفاده از آنها شهروندان قادر خواهند بود بفهمند چه کسی یا کسانی به سوابق پزشکی آنها دسترسی دارند. سیستم نگهداری سوابق پزشکی کنونی، حق دسترسی خود فرد را از اطلاعات و سوابق پزشکی وی سلب کرده است. این به معنای آن است که شخص، به هیچ عنوان کنترلی به روی داده‌های پزشکی خود ندارد. این وضعیت می‌تواند منجر به سوءاستفاده‌های احتمالی شود.

مهم‌ترین نکته این است که این اطلاعات ارزشمند هستند. دکتر ‌امی مک‌گویر‌، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: «دوره کنونی، دوره داده‌های بزرگ است و اطلاعات پزشکی افراد، ارزش منحصر به فردی دارند.» تملک چنین اطلاعاتی از طریق بلاک‌چین NFT می‌تواند به افراد کمک کند تا بتوانند فروش و استفاده از داده‌های پزشکی خود را کنترل و مدیریت کنند.

دکتر مک‌گویر در ادامه می‌گوید: «استفاده از NFT در دنیای داده‌های پزشکی می‌تواند بین این بازار عظیم و رو به رشد و افزایش محبوبیت رمزارزهای مجازی، توازن بیشتری ایجاد کند.» دکتر مک‌گویر در ادامه اشاره می‌کند که در این بین، موارد اخلاقی، قانونی و تاثیرات اجتماعی وجود دارد که نباید از آنها غافل شد. به عنوان مثال، این تیم اشاره کرده‌اند که NFT‌ها همچنان در معرض رسوخ امنیتی داده‌ای قرار داشته و بر سر مالکیت معنوی این پدیده، همچنان اختلاف وجود دارد. به علاوه، بسیاری از مردم حتی نحوه کار کردن با این حیطه جدید از دنیای اینترنت را نمی‌دانند که همین مساله یکی از دیگر مشکلاتی است که بر سر اجرایی کردن اهداف مرتبط با این پدیده وجود دارد.

اما محققان معتقدند این پدیده، پتانسیل این را دارد تا صنعت داده‌های پزشکی را با انقلاب روبه‌رو کند. دکتر ‌کنت مندل، مدیر بیمارستان کودکان در شهر بوستون معتقد است: «قوانین فدرال همین حالا نیز به بیماران این حق را اعطا کرده تا از طریق اپلیکیشن انتخابی خود، به داده‌های الکترونیکی پزشکی خود دسترسی پیدا کنند.» دکتر مندل، پروفسور مدرسه پزشکی هاروارد و یکی از نویسندگان گزارش فوق‌الذکر است. به عقیده دکتر مندل، وجود پدیده NFT یا دیگر تکنولوژی‌های مشابه با NFT می‌تواند در آینده برای آماده‌سازی قراردادهای قانونی و هوشمند به اشتراک‌گذاری داده‌ها، به کار بیاید.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com