0  |  0

جای خالی زنان در مشاغل کلیدی

جای خالی زنان در مشاغل کلیدی

به گزارش خبرنگار مهر، اطهره نژادی پیش از ظهر شنبه در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: ترویج تفکر آسیب پذیری زنان موجب ضربه زدن به مشارکت اجتماعی آنها می شود.

نژادی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی بر اساس نیازهای جامعه هدف، ابراز داشت: اگر در دنیای پرچالش کنونی که از پویایی بالایی برخوردار است بر شرایط جامعه اشراف نداشته باشیم نمی توانیم برنامه ریزی جامعی را انجام دهیم.وی مسیر بهبود وضعیت زنان در جامعه را هموار ندانست و گفت: مشکل اشتغال زنان ریشه در تاریخ دارد.

نژادی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید نگاه به فرصت های برابر است، ادامه داد:  امیدواریم وضعیت کنونی را به خوبی شناخته و گام های موثری را برای بهبود آن برداریم.

وی با بیان این مطلب که در جامعه با مخاطب های یکسانی به لحاظ سن، جنسیت و نیازهایشان روبرو نیستیم، افزود: دنیای امروز دنیای تکنولوژی بوده و اگر جایگزین مناسبی نداشته باشیم ضربه خواهیم خورد و عواملی وجود دارند که جایگزین فکر ما شوند.

نژادی با تاکید بر اینکه برنامه های باید پیشگیرانه و انطباقی باشند، افزود: با وجود اینکه فرصت مساوی برای ورود به دانشگاه ها در اختیار زنان و مردان قرار گرفت؛ اما بانوان گوی رقابت را ربودند و ورودی آنها در مقایسه با آقایان بیشتر شد.وی گفت: باید با برنامه ریزی منظم و کمک دستگاه ها تلاش کنیم که دولت وظیفه خود را برای بهبود شرایط جامعه به خوبی انجام داده و جامعه مدنی نیز حضور فعال داشته باشد.

لزوم توجه به نیازهای همه مخاطبان

نژادی با تاکید بر لزوم استفاده مناسب از سرمایه های انسانی جامعه ادامه داد: حوزه زنان دارای مسائل فراوانی بوده و ورود آنها به ورزشگاه ها از الویت های این حوزه نیست.وی با اشاره به لزوم توجه به نیازهای همه مخاطبان یادآور شد: اعتقاد داریم وقتی در یک نظام سیستمی زندگی می کنیم حتی اگر ۱۰ نفر از اعضاء جامعه این نیاز را داشته باشند باید حتما به آن توجه شده و بعد از بررسی و پی گیری های لازم در این خصوص تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی با اشاره به بحث امنیت زنان در جامعه، افزود: امنیت مانند بسیاری از مسائل فرهنگی به دلیل چند جانبه بودن زمان بر بوده و در مدت زمان کوتاه نمی توان اقدام خاصی انجام داد.

تهیه اطلس زنان ایرانی

نژادی از شناسایی وضعیت زنان در کشور طی سال گذشته خبر داد و گفت: یکی از نتایج این اقدام تهیه اطلس زنان در کشور بوده که تا شهریور ماه تقدیم رئیس جمهور شده است.وی با اشاره به اینکه در این اطلس وضعیت زنان در لکه های جغرافیایی کشور  مشخص شده است، افزود: در این خصوص ۱۶۰ نقشه موضوعی تهیه شده است.

نژادی  گفت: در این اطلس تمامی شاخص ها در حوزه های زنان و مردان تعیین و میانگین کشوری شاخص مدنظر نیز مشخص شده و براین اساس می توان اولویت بندی منطقی تری را انجام داد.

معاون برنامه ریزی و راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین از تهیه پنج گزارش وضعیت موجود در حوزه زنان خبر داد و یادآور شد: این گزارش ها به صورت آماری و تحلیلی برای ورود به برنامه ششم توسعه در دست چاپ است.

راه اندازی سامانه پیامکی ۱۰۱

نژادی با اشاره به راه اندازی سامانه پیامکی ۱۰۱ با همکاری سه اپرواتور ایرانسل، همراه اول و رایتل همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع)، افزود: این سامانه به منظور آشنایی با مسائل حوزه زنان و خانواده راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: فعالان این حوزه می توانند با ارسال پیامک به این سامانه، مسائل و دغدغه های زنان را با ما در میان بگذارند اما باید توجه داشت که سامانه پیامکی ۱۰۱ برای بیان مسائل فردی نیست.

نژادی از پی گیری بحث بازنگری در قوانین و مقررات در واحد حقوقی معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور خبر داد و گفت: به دلیل پیچیدگی مسائل حقوقی باید به گونه ای اقدام شود که در ضمن ایجاد زمینه لازم برای بازنگری، مشکلی برای سایر گروه ها ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه زنان مشارکت جدی در جامعه مدنی دارند، افزود: اینکه بگوییم زنان در خانه داری را در اولویت کاری خود قرار نداده اند بی انصافی است.نژادی ادامه داد: اشتغال زنان باید با توجه به تفاوت های مردان و زنان صورت گیرد و ما به برابری مطلق قائل نبوده و چرا که این امر سبب می شود زنان کارهایی را انجام دهند که شایسته آنها نیست.

لزوم رفع تبعیض جنسیتی در جامعه

معاون برنامه ریزی و راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در عین درک تفاوت ها باید کمک کنیم تبعیض جنسیتی در جامعه برداشته شود.

نژادی در خصوص این سوال که چرا از زنان در مشاغل کلیدی استفاده نمی شود، عنوان داشت: یکی از علل آن این است که مردان برای جامعه تصمیم می گیرند و علت دیگر بهانه های فیزیکی  است که زن به دلیل نقش های چندگانه اش نمی تواند ساعات زیادی را برای کار اختصاص دهد.وی ادامه داد: این در حالیست که با استفاده از امکانات و تکنولوژی روز اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و بین کار و زندگی تعامل ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه کرمان سابقه حکمرانی یک خانم را در تاریخ خود دارد، افزود: این سوال مطرح می شود که با وجود این پیشینه امروز مشارکت سیاسی خانم ها کجاست؟

وی با اشاره به جای خالی خانم ها در مشاغل کلید، افزود: زنان باید به عنوان مخاطبان تمامی دستگاه ها در برنامه ریزی ها دیده شوند.پژوهی ادامه داد: اگر به تفاوت های زن و مرد دقت کنیم تعامل بین کار و زندگی ایجاد خواهد شد.

عدم اجرای قانون مرخص زایمان در برخی دستگاه ها

وی با اشاره به قانون مرخصی ۹ ماهه زایمان تصریح کرد: در این زمینه تناقص هایی وجود دارد چرا که بسیاری از زنان به دلیل ترس از دست دادن موقعیت کاری خود حاضر به استفاده از مرخصی زایمان نمی شوند.

معاون برنامه ریزی و راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری یادآور شد: برخی دستگاههای اجرایی به دلیل عدم موافقت رئیس دستگاه این قانون را اجرا نکردند.

پژوهی از اعلام ۲۲ محور آموزشی در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری خبر داد و افزود: با تهیه اطلس زنان موضوعات زنان را به استان ها اعلام می کنیم اما باید توجه داشت ریشه مسائل زنان در استان های مختلف متفاوت است.

وی افزود: فردا از ندامتگاه بانوان کرمان بازدید کرده و مسائل و مشکلات آنها را از نزدیک مورد بررسی قرار می دهیم.

نژادی گفت: یکی از اهداف سفر من به کرمان بررسی روند پیشرفت پروژه ای که سال گذشته با انجمن حمایت از خانواده های زندانیان منعقد شد است.

دو طرح ملی هفته آینده کلید می خورد

وی ادامه داد: هفته آینده دو طرح ملی؛ مدیریت مصرف منابع و ساماندهی زنان آسیب دیده و آسیب پذیر کلید می خورد. پژوهی با تاکید بر اینکه باید مسئله حمایت از خانواده های معدومین نیز در برنامه ششم توسعه گنجانده شود، افزود: خانواده های زندانیان بعد از اجرای حکم تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند اما در این خصوص برای خانواده های معدومین چاره اندیشی نشده است.

نژادی یادآور شد: زنانی که وارد مجلس می شوند باید از حقوق زنان دفاع کنند و فقط به صرف اینکه وارد مجلس شده اند، بسنده نکنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com