0  |  2

برخی از پروژه‌های کلان حوزه فضایی با ایجاد یک شبکه از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی می‌شود

برخی از پروژه‌های کلان حوزه فضایی با ایجاد یک شبکه از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی می‌شود

منوچهر منطقی رییس مرکز ملی فضایی ایران در نخستین نشست «کارگروه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان» در حوزه فضایی با اشاره به انجام پروژه‌های کلان ملی به صورت شبکه را به عنوان رسالت اصلی این کارگروه تخصصی عنوان کرد و افزود: با شکل‌ گرفتن کارگروهی تخصصی که شبکه‌ سازی شرکت های دانش بنیان در کاربری‌های فضایی را دنبال می‌کند بستر و زمینه‌های لازم برای تحقق پروژه‌های کلان در کاربری‌هایی چون هوا و فضا، ماهواره، سنجش از دور و حافظت از محیط زیست و... به صورت جدیدی در سطح کشور فراهم می‌شود.
وی یکی از این پروژه‌ها، ایجاد بستر لازم برای استفاده از ماهواره در کاهش حوادث جاده ای، کنترل حمل و نقل سنگین جاده ای، کنترل بحران های طبیعی (سیل، زلزله، طوفان و ...)، کنترل اراضی کشاورزی، شهری و نیز کنترل محیط زیست (آتش سوزی جنگل ها، پایش وحوش و گونه های جنگلی) به شمار می‌رود.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوایی و هوانوردی با اشاره به این‌که سوق دادن شرکت‌ها به ایجاد یک شبکه برای انجام پروژه‌های کلان در دستور کار گروه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد، افزود: با توجه به محدودیت بودجه و منابع، با تجمیع قابلیت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی می‌توان زمینه تحقق یک پروژه کلان فناورانه در سطح ملی را فراهم کرد؛ بر همین اساس این کارگروه به‌ دنبال ایجاد یک یا چند شرکت‌ دانش‌بنیان نیست، بلکه تلاش می‌کند شبکه‌ای تعاملی از این شرکت‌ها را ایجاد کند.
وی افزود: تلاش می‌کنیم با برقراری تعامل و ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه، زمینه گسترش بازار این شرکت‌ها و توسعه توانمندی فنی کشور را از راه ارتباط این شرکت‌ها با همتایان بین‌المللی آن‌ها ایجاد کنیم.
ایجاد توانمندی فناورانه تجهیزات سنجش از دور و موقعیت مکانی
در ادامه این نشست، رضوی مدیر روابط عمومی مرکز ملی فضایی، توضیحاتی پیرامون اهداف و روند فعالیت کارگروه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه داد .
وی با اشاره به وضعیت کنونی فناوری و تجهیزات ماهواره‌ای سنجش از دور در عرصه جهانی، به شرح وضعیتی از کاربران ، عرضه کنندگان و ذی‌نفعان فناوری سنجش از دور از دیدگاه ملی پرداخت و گفت: با تجهیز کشور به تجهیزات حوزه یادشده، زمینه ایجاد کسب کار در حوزه‌هایی چون مهندسی سیستم‌ها ( طراحی و ساخت سنجنده‌ها)، بهره‌برداری و ارایه تصاویر خام ماهواره‌ای، کالیبراسیون تصاویر خام (رادیومتریک، هندسی و...)، تحقیق و توسعه الگوریتم‌ها بمنظور تولید محصولات ارزش افزوده ماهواره‌ای و همچنین ارایه سرویس‌های عملیاتی خدمات ارزش افزوده ایجاد خواهد شد.
ضرورت توجه به خدمات تجهیزات ماهواره
دکتر موسوی مدیر توسعه فناوری مرکز ملی فضایی با بیان این که توسعه خدمات حوزه ماهواره مورد توجه کم‌تری نسبت به ساخت ماهواره قرار گرفته است افزود: ساخت ماهواره نیازمند بودجه کلان، آزمایشگاه‌های وسیع و فناوری‌های پیشرفته است و باید تمامی این زیرساخت‌ها با صرف هزینه‌های کلان فراهم شود تا بتوانیم در مسیر ساخت ماهواره حرکت کنیم، اما از سوی دیگر باید با ایجاد فرصت و بازار توجهی جدی به خدمات این حوزه صورت بگیرد.
در ادامه حاضران این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند که توجه به ضرورت‌های مالی و تامین بودجه، تعریف پروژه‌های پایدار، در نظر گرفتن متقاضیان تجهیزات سنجش از دور که تخصصی هستند و ایجاد زمینه‌های مناسب عرضه و تقاضا، از مهم‌ترین محورهای مطرح شده در نخستین نشست کارگروه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان بود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com