0  |  0

ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (RINOTEX 2018) برگزار می‌شود

ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (RINOTEX 2018) برگزار می‌شود

نمایشگاه ششم نوآوری و فناوری ربع رشیدی (RINOTEX 2018) که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزاری می‌شود از 17 زون تخصصی تشکیل شده است که بسیاری از شاخه‌های فعالیت‌های علمی کشورمان را در خود جای می‌دهد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (RINOTEX 2018) از 17 زون تخصصی تشکیل می‌شود که شامل موضوعاتی چون نوآوری و فناوری کشاورزی و زیستی؛ نوآوری و فناوری انرژی (برق و انرژی‌های تجدید پذیر)؛ نوآوری و فناوری نفت، گاز و پتروشیمی؛ نوآوری و فناوری صنایع نساجی و پوشاک؛ نوآوری و فناوری آب؛ نوآوری و فناوری مهندسی پزشکی؛ علوم شناختی و همگرا؛ نوآوری و فناوری نانو؛ نوآوری و فناوری ارتباطات، الکترونیک و میکروالکترونیک می‌شود.
دیگر زون‌های تخصصی رینوتکس 2018 را نوآوری و فناوری صنایع خودرو، قطعه‌سازی و ماشین‌سازی؛ نوآوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ نوآوری و فناوری صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی؛ نوآوری و فناوری مواد پیشرفته، کامپوزیت و مصالح ساختمانی و راه‌سازی، نوآوری و فناوری نرم و هویت‌ساز (صنایع فرهنگی و خلاق)؛ فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه دانش‌آموزی؛ صنایع دفاعی؛ تکنولوژی‌های آموزشی و مهارتی و نیز شهر هوشمند تشکیل می‌دهد.
نوآوری و فناوری‌های انرژی
محورهای نمایشگاه در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های انرژی» شامل منابع تجدیدپذیر و تولید پراکنده، انرژی خورشیدی حرارتی، انرژی زیست‌محیطی، زیست‌توده و سوخت‌های بیولوژیکی، انرژی باد، انرژی زمین‌گرمایی، نیروگاه‌های آبی، تجهیزات نیروگاه، تجهیزات شبکه توزیع و انتقال، مدیریت هوشمند شبکه‌های برق، شبکه‌های هوشمند، روش‌های ذخیره‌سازی و است.
نوآوری و فناوری‌های نفت، گاز و پتروشیمی
زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های نفت، گاز و پتروشیمی» را محورهایی چون مبدل‌های حرارتی؛ کاتالیست ها؛ طراحی راکتور؛ نانوفنّاوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛ مدل‌سازی و شبیه‌سازی؛ حفاری و تجهیزات مربوطه؛ مخزن؛ روش‌های ذخیره‌سازی؛ کنترل فرآیند؛ کوره‌های صنعتی؛ طراحی و ساخت ماشین‌آلات و ابزارآلات داخلی پایین‌دستی و بالادستی؛ بنزین، نفت، قیر و انواع روان کننده‌های صنعتی و غیره تشکیل می‌دهد.
نوآوری و فناوری‌های کشاورزی و زیستی
علوم دامی، طیور و دامپزشکی؛ علوم شیلات و آبزیان؛ علوم زراعی؛ علوم خاک؛ مهندسی ژنتیک و اصلاح نباتات؛ گیاهان دارویی؛ باغبانی و فضای سبز؛ زنبورداری موضوعاتی است که در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های کشاورزی و زیستی» مورد نظر قرار می‌گیرد.
این زون همچنین با محورهایی چون مهندسی بیوسیستم و مکانیزاسیون کشاورزی؛ آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز؛ فرآوری پس از برداشت محصولات؛ نانو و بیوتکنولوژی در علوم کشاورزی؛ جنگل و مرتع؛ بیوتکنولوژی؛ اصلاح نژاد؛ ژنتیک دامی و انسانی؛ بانک سلول‌های انسانی، جانوری، گیاهی، مولکولی و میکروارگانیسم‌ها؛ تکنیک‌های مولکولی؛ سیستماتیک و تنوع زیستی؛ ذخایر ژنتیکی و زیستی؛ باکتری‌ها و غیره همراه است.
نوآوری و فناوری‌های صنایع نساجی و پوشاک
نمایشگاه ششم نوآوری و فناوری ربع رشیدی در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های صنایع نساجی و پوشاک» به محورهایی مانند الیاف طبیعی و مصنوعی؛ رنگرزی الیاف و پارچه؛ منسوجات خاص مورد نیاز در صنایع مختلف؛ چاپ و طراحی پارچه؛ مد و طراحی لباس؛ فناوری ماشین‌آلات نساجی؛ فناوری‌های جدید در صنعت فرش؛ فناوری‌های موجود در سیستم‌های تصفیه پساب رنگرزی در نساجی و غیره می‌پردازد.
نوآوری و فناوری‌های آب موضوع « نوآوری و فناوری‌های آب» با محورهایی چون محور تاسیسات و تجهیزات آب و فاضلاب؛ پمپ و مخازن؛ کنتور، شیرآلات، لوله و اتصالات، منهول ؛ هوشمند سازی تاسیسات (سازه، اتوماسیون، ابزار دقیق و تجهیزات تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب)؛ محور خطوط انتقال آب و ایستگاه‌های پمپاژ آب؛ بهینه‌سازی و ارتقای سیستم؛ نگهداری و تعمیرات خطوط؛ محور شبکه توزیع آب؛ مدیریت مصرف و بهینه‌سازی و ارتقاء؛ هیدرولیک شبکه؛ نگهداری، تعمیرات و حوادث و اتفاقات؛ محور خطوط جمع‌آوری و ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب؛ روش‌های حذف بو و بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌برداری از خطوط؛ مقاوم‌سازی سامانه‌های فاضلاب؛ محور منابع آب؛ حفظ و ارتقاء کیفیت منابع آب؛ فناوری‌های نوین در این خصوص؛ مدل‌سازی، تغذیه مصنوعی و شناسایی منابع؛ محور تصفیه آب و فاضلاب در این نمایشگاه ارائه می‌شود.
زون تخصصی « نوآوری و فناوری‌های آب» با دو زیرمحور اصلی تصفیه آب و تصفیه فاضلاب در ششمین نمایشگاه رینوتکس دنبال می‌شود. تصفیه آب به بهبود کیفیت آب و نیز فناوری‌های نوین تصفیه و گندزدایی آب می‌پردازد. زیر محور تصفیه فاضلاب نیز شامل استحصال انرژی؛ فناوری‌های نوین تصفیه فاضلاب؛ پساب و لجن و استفاده از آنها؛ ارتقاء وضعیت سامانه‌های فاضلاب و اصلاح و بازسازی آنها؛ مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و HSE؛ آبیاری و زهکشی؛ سازه‌های آبی؛ عمران آب؛ مدل‌های هیدرولوژیکی خواهد بود.
نوآوری و فناوری‌های مهندسی پزشکی، علوم شناختی و همگرا
«نوآوری و فناوری‌های مهندسی پزشکی، علوم شناختی و همگرا» عنوان زون تخصصی دیگری است که در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است. محورهای این زون بیوالکتریک؛ سیستم‌های مانیتورینگ؛ سیستم‌های درمانی و آزمایشگاهی در حوزه پزشکی و دندانپزشکی؛ پردازش سیگنال‌های حیاتی؛ پردازش تصاویر پزشکی و دندانپزشکی؛ مهندسی بالینی؛ بیومکانیک سیالات زیستی؛ مهندسی بافت و پزشکی بازساختی؛ مدل‌سازی سیستم‌های بیولوژیک؛ اندام‌های مصنوعی و ساخت وسایل توان‌بخشی است.
این زون تخصصی همچنین به موضوعاتی چون گفتاردرمانی؛ مهندسی عصب و توان‌بخشی؛ مهندسی سامانه‌های دارویی؛ بیومکانیک ورزش؛ بیومواد؛ بیوپرینترها؛ نانوبیوسنسورها؛ نانوبیوداروها؛ رابط‌های مغز و رایانه؛ روان‌شناسی شناختی؛ توان‌بخشی شناختی؛ هوش مصنوعی و مدل‌سازی شناختی؛ عصب‌شناختی بالینی؛ بهبود کیفی سلامت انسان‌ها؛ بهبود سلامت و توانایی فیزیکی انسان‌ها؛ بسط ادراک و ارتباطات انسان‌ها؛ عصب‌شناختی بالینی؛ ذهن، مغز، تربیت می‌پردازد.
نوآوری و فناوری‌های نانو
نانو زیست‌فناوری، نانومواد و کامپوزیت‌ها، نانوساختارها، نانوفیزیک، فوتونیک و نانوالکترونیک، نانوشیمی، نانومکانیک، مدلسازی در نانو، نانوحسگرها، نانوتکنولوژی در پزشکی و داروسازی، نانوتکنولوژی در صنعت موضوعاتی است که در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های نانو» نمایشگاه ششم نوآوری و فناوری ربع رشیدی به آن پرداخته می‌شود.
نوآوری و فناوری‌های ارتباطات، الکترونیک و میکروالکترونیک
زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های ارتباطات، الکترونیک و میکروالکترونیک» در ششمین نمایشگاه ربع رشیدی، موضوعاتی چون مهندسی برق (الکترونیک، قدرت، کنترل و مخابرات)؛ اپتوالکترونیک؛ لیزر؛ طراحی مدارات مجتمع آنالوگ و دیجیتال؛ ربات‌های انسان‌نما؛ ربات‌های امدادگر؛ ربات‌های صنعتی؛ سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی ( MEMS)؛ سیستم‌های نانوالکترومکانیکی (NEMS)؛ طراحی شبیه‌سازهای آموزشی (شبیه‌سازهای رانندگی و پرواز)؛ طراحی دستگاه‌های آموزشی؛ سیستم‌های مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)؛ رمزنگاری؛ اتوماسیون صنعتی؛ طراحی نرم‌افزارهای حوزه برق؛ سیستم‌های تحمل‌پذیر خطا؛ طراحی اپلیکیشن موبایل را دنبال می‌کند.
نوآوری و فناوری‌های صنایع خودرو، قطعه‌سازی و ماشین‌سازی
« نوآوری و فناوری‌های صنایع خودرو، قطعه‌سازی و ماشین‌سازی» در یک زون تخصصی دنبال می‌شود. این زون شامل محورهایی چون طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو؛ سازه و بدنه خودرو؛ نیروی محرکه خودرو؛ تبدیل انرژی؛ وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر؛ سیستم‌های تعلیق، ترمز، فرمان؛ قطعات جانبی خودرو نظیر رینگ اسپورت، تودوزی است.
نوآوری و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات
موضوعاتی چون دولت الکترونیک؛ شهر هوشمند؛ تجارت الکترونیک؛ امنیت اطلاعات؛ شبکه و سخت‌افزار؛ تولید محتوا و سیستم‌های چندرسانه‌ای؛ مخابرات سیار، نوری، ماهواره‌ای و بی‌سیم؛ برنامه‌نویسی؛ مدیریت سیستم‌های فناوری اطلاعات؛ تکنولوژی‌های فضاپایه؛ رایانش ابری؛ سامانه‌های هوشمند در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات» رینوتکس 2018 دنبال می‌شود.
نوآوری و فناوری‌های صنایع غذایی، داروئی، بهداشتی و آرایشی
در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های صنایع غذایی، داروئی، بهداشتی و آرایشی» به محورهای فناوری‌های نوین دارورسانی؛ بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی دارویی؛ امنیت و ایمنی مواد غذایی؛ ارائه راهکارهای نوین در بسته‌بندی و توزیع محصولات؛ انواع نگه دارنده‌ها؛ فرمولاسیون‌های نوین مواد غذایی؛ انواع داروهای گیاهی؛ داروهای پپتیدی و پروتئینی و آنتی بادی‌های منوکلونال؛ داروهای مکمل، گیاه‌درمانی، محصولات آرایشی و بهداشتی پرداخته می‌شود.
نوآوری و فناوری‌های مواد پیشرفته، کامپوزیت، مصالح ساختمانی و راه‌سازی
ششمین نمایشگاه تخصصی ربع رشیدی در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های مواد پیشرفته، کامپوزیت، مصالح ساختمانی و راه‌سازی» این محورها را دنبال می‌کند: سازه‌های کامپوزیت؛ مدل‌سازی و شبیه سازی؛ زمینه‌های کاربردی نوظهور؛ مواد هوشمند؛ تلفیق صنایع سنتی و مدرن؛ نانو و بیوکامپوزیت‌ها؛ الیاف طبیعی؛ مواد خودترمیم شونده؛ متالورژی و مواد؛ کامپوزیت‌های سرامیکی و فلزی؛ سازه؛ زلزله؛ آلیاژهای نوین؛ دیرگدازها؛ بیوسرامیک ها؛ الکتروسرامیک ها؛ مصالح ساختمانی و راه‌سازی نوین، سبز و استاندارد؛ فناوری‌ها و تجهیزات نوین در ساختمان و راه‌سازی؛ استفاده از فناوری‌های نوین در مرحله بازسازی (ساختمان و راه‌سازی) پس از حوادث طبیعی (زلزله، سیل و ...)؛ بهداشت، ایمنی، دوام و محیط‌زیست در ساختمان و راه‌سازی؛ ساختمان‌های هوشمند در برابر حوادث غیرمترقبه انسانی و طبیعی؛ مسکن پیش‌ساخته سبک، سبز و مقاوم در برابر زلزله.
نوآوری و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز (صنایع فرهنگی و خلاق)
زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز (صنایع فرهنگی و خلاق)» عنوان دیگر زون تخصصی این نمایشگاه است که محورهایی چون هنرهای تجسمی و اجرائی؛ مصنوعات هنری و دستی؛ پویانمایی؛ سرگرمی‌های آموزشی، علمی و فرهنگی؛ مفهوم‌سازی؛ نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای؛ تولید، ارتقاء، تبلیغ و تجارت کالاهای فرهنگی؛ کتاب‌های مصور؛ گردشگری؛ بازی‌های رایانه‌ای؛ خدمات فرهنگی و دیجیتال خلاقانه؛ محتوای دیجیتال را دنبال خواهد کرد.
شهر هوشمند
ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در این دوره در قابل زون تخصصی «شهر هوشمند» به موضوعاتی چون شهروند و جامعه هوشمند؛ حمل‌ونقل هوشمند؛ بهداشت و سلامت هوشمند؛ زیرساخت‌های هوشمند؛ کسب‌وکار هوشمند؛ آموزش‌وپرورش هوشمند؛ ایمنی و امنیت هوشمند؛ ساختمان‌های هوشمند؛ اقتصاد هوشمند می‌پردازد.
فناوری‌های آموزشی و مهارتی
« فناوری‌های آموزشی و مهارتی» عنوان دیگر زون تخصصی این رویداد است که محورهایی چون ترویج آموزش‌های مهارتی با رویکرد مهارت‌آموزی در محیط کار؛ نهادینه کردن فرهنگ کار و کارآفرینی؛ اصول مهارت‌آموزی در ارتقا سطح اشتغال؛ تجهیزات جدید کمک‌آموزشی؛ بهره‌مندی از زیرساخت‌های مناسب در ارتقای توان علمی و مهارتی دانش‌آموختگان و انتقال فناوری‌های نوین؛ اصول آموزش‌های مهارتی ترکیبی (Dual)؛ اصول جدید آموزش نیروی انسانی در تحقق جهت گیری‌های اقتصادی کشور؛ آموزش مجازی و شبیه‌سازهای آموزشی را دنبال می‌کند.
صنایع دفاعی
در آخر می‌توان ب زون تخصصی «صنایع دفاعی» اشاره کرد که امسال به ششمین دوره جشنواره ربع رشیدی افزوده شده است. محورهای این زون تخصصی توانمندی‌های دفاعی، نیازمندی‌های آینده، برون‌سپاری پژوهشی و تحقیقاتی (همکاری با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان)، تعامل بین ودجا و نیروهای مسلح، شناسایی ظرفیت‌ها است.
این نمایشگاه همچنین فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه دانش‌آموزی می‌پردازد که در آن نوآوری و فناوری‌های دانش‌آموزی در سطح استان آذربایجان شرقی ارائه خواهد شد.
ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی همانند سال‌های گذشته در چهار بخش ایده‌های فناورانه، توسعه و تجاری‌سازی فناوری، فروش محصولات دانش‌بنیان و نیز نیازمندی‌های فناورانه برگزار می‌شود. اهداف این رویداد کمک به تجاری‌سازی فناوری، بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب‌وکار؛ شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و اختراعات فناورانه، طرح‌ها و ایده‌های دانش‌محور؛ معرفی فناوری‌ها و بسترسازی برای کاربردی کردن توانمندی‌های پژوهشی است.
از دیگر اهداف ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی می‌توان به معرفی نیازمندی‌های فناورانه نهادها، دستگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی؛ ایجاد ارتباط میان دانشگاهیان و فناوران با بخش‌های مختلف اقتصادی و اجرایی؛ گسترش همکاری‌های فناورانه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی؛ ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار برای نخبگان علمی و فناوری و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان؛ جذب سرمایه‌گذار (داخلی و خارجی) برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و نیز افزایش صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان اشاره کرد.
ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (RINOTEX 2018) با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 10 تا 14 آبان ماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود. مهلت ثبت‌نام در این رویداد تا پایان مهرماه تمدیدشده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com