0  |  1

برندهای ماندگار مانند سیاه چاله‌ها رفتار می‌کنند

برندهای ماندگار مانند سیاه چاله‌ها رفتار می‌کنند

اولین عکس از یک سیاه‌چاله و هاله درخشان آن به تازگی منتشرشده و از نظر بصری گمانه‌زنی‌های صد ساله علمی را تایید کرده‌است. با این که عکس کمی شبیه به یک دونات شیشه ای بود، اما می‌تواند قدرت و مقیاس مشخص آن را نمایش دهد.

شباهت‌های قابل توجهی بین سیاه‌چاله‌ها و برندهای تجاری وجود دارد. دلیل شباهت آن‌ها، شهرت‌شان نیست بلکه به این خاطر است که هر دو توجه مخاطبان‌شان را به خود جلب می‌کنند و جهان را تغییر می‌دهند. یکی از ویژگی‌های اسرار آمیز سیاه چاله‌‌ها این است که اجازه می‌دهد، بدون تغییراندازه حجم خود را افزایش دهند. یک کسب و کار باید به طور مشابهی در صدد توسعه و افزایش پایگاه مشتریانش بدون تغییر اساسی برند خود باشد.

  « شیوه‌های سیاهچاله‌ها برای جذب یک ستاره می‌تواند دیدگاه‌های استراتژیک مفیدی را به بازاریابان از جمله توجه به ارزش پیشنهادی برای مشتریان و جذب بلندمدت آن‌ها، ارائه دهد. »  

اما از سیاه چاله‌ها می‌توانیم چه چیزی درباره استراتژی‌های رشد یاد بگیریم؟ اگر برندها قصد افزایش مشتریان خود را دارند باید بتوانند هر گوشه‌ای از بازار را تسخیر کنند، آن‌ها باید استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال جدیدی را کشف کنند.

به‌عنوان مثال «پینترس» را در نظر بگیرید. یک پلتفرم اجتماعی که به ۲۶۵ میلیون کاربر رسیده وفقط ۵۱ میلیون نفر در سال گذشته به آن اضافه شده‌اند.  قابل توجه است که ۹۰ درصد از کاربران برای خریدهای خود به آن اتکا می‌کنند. توجه آنلاین و درگیرکردن مشتریان، مباحث داغی هستند، اما پینترس مثل نور سیاه‌چاله به دنبال کشف مشتریان است.

«امی ونر» معتقد است در استراتژی عمودی خرده فروشی پینترس شناختن مشتریان اهمیت زیادی دارد و بیان می‌کند: «ما معتقدیم که کلید رشد در پینترس درک کامل فرایند خرید مصرف کننده است»

از استراتژی های بازاریابی دیجیتال زیر استفاده کنید تا برند خود را به سیاه‌چاله تبدیل کنید:

۱.مالکیت برند خود را حفظ کنید:

رشد مداوم اهمیت دارد. با این حال، مهم است که در نظر بگیرید که چه مدت می‌توانید مشتریان خود را نگه دارید. در حالت ایده‌آل، مشتریان را باید برای همیشه نگه دارید، هیچ چیز از افق دید سیاه‌چاله خارج نمی‌شود، آیا نمی خواهید نام تجاری شما این نوع جاذبه را داشته باشد؟

مدیر عامل یک شرکت آژانس خرید و فروش دیجیتال، معتقد است بهترین برند‌های تجاری، طول عمر مشتری را در نظر می‌گیرند. آن ها ارزش یک مشتری جدید را درک می کنند و فرمول های خرید مشتری خود را حول کسب موفقیت طولانی مدت، نه صرفا یک درآمد، طراحی می‌کنند.

در عمل، این امر مستلزم افزایش هزینه‌های مجاز برای هر کسب و کار است تا منابع بیشتری را به منظور خلق ارزش بلندمدت برای مشتریان صرف کند. به عنوان مثال، ایمیل شما نسبت به وبینارها ارزش بیشتری را ارائه می‌دهد و از نظر آماری دقیق ترست. بنابراین پول بیشتری هزینه کنید تا دستاورد و پیامد بلندمدت ارزشمندی به دست آورید.

سیاهچاله و بازاریابان دیجیتال

۲. به طور منظم سیگنال ارسال کنید:

برخلاف عقیده عمومی، سیاهچاله‌ها می‌توانند امواجی را دریافت یا ارسال کنند. حتی وقتی که آن‌ها ستاره‌ای را به سمت خود جذب می‌کنند، به دلایلی که هنوز نمی‌دانیم امواج رادیویی (در قالب انفجارهای ناشی از وقوع زلزله) به سمت کیهان ارسال می‌کنند. همان طور که  سیاه چاله‌ها  امواج الکترومغناطیسی را در طول فرآیند گسترش‌شان ارسال می‌کنند، بازاریابان دیجیتال باید به طور مشابه از پیام رسانی در استراتژی‌های رشد خود استفاده کنند.

پیام های موبایل یک راه اصلی‌ست که ارتباطات را با تلاش های بازاریابی دیجیتال مرتبط می‌کند. در یک نظرسنجی در  سال ۲۰۱۸ مشخص شد که تا سال ۲۰۲۲، بیش از ۳۶ درصد از جمعیت جهان از طریق پیام رسان‌هایی مثل واتساپ ارتباط برقرار خواهند کرد.

ارتباطات دیجیتال موثر، احتمال رشد ۱۵ درصدی درآمدها را فراهم می‌کند. پس مهم است که دقیقا بدانیم مشتریان چگونه اطلاعات را مبادله می‌کنند. برند زیبایی Sephora به سرعت بر روی ارزش پیام رسانی تلفن همراه سرمایه‌گذاری کرد وبا استفاده از یک ربات محاوره‌ای در پیام‌رسان فیس بوک به صورت ساده و شخصی شده انجام شد. برند آن‌ها رشد زیادی یافت دقیقا به این دلیل که از طریق کانالی که مشتریان هدف، آن را ترجیح می‌دادند، ارتباط برقرار می کرد.

۳.دنیایی جدید خلق کنید:

دانشمندان به تازگی کشف کردند که سیاه چاله‌ها می‌توانند فضاهای جدیدی را ایجاد کنند که سوژه ای مناسب برای داستان های علمی تخیلی است اما از فیزیک نجومی ریشه گرفته‌است. نکته اینجاست که سیاه‌چاله‌ها خلق می‌کنند نه ویران!

همچنین برندها می‌توانند فضاهای جدیدی را خلق کنند، اما قطعا در مقیاس یک سیاه‌چاله نیستند. ایجاد انجمن‌ برای مشتریان، محلی را برای بحث و تبادل نظر درباره محصولات، ارائه توصیه‌ها، پرسش و پاسخ  فراهم می‌کند. برندها این فضاها را می‌سازند اما کاربران آن‌ها را به طور مستقیم هدایت کرده و یک اکوسیستم را خلق می‌کنند.

« Bumble » به عنوان برنامه‌ای برای یافتن دوست، برنامه «bee» را برای مشارکت کاربران جدید ایجاد کرد. این برنامه با اتکا به یک جامعه مشتاق و معتبر به جای تبلیغات متعارف، ظرف سه سال به ۲۶ میلیون کاربر افزایش یافت. برندها در زمانی که به مصرف کنندگان فضایی می‌دهند تا در مورد کاری که انجام می‌دهند، هیجان زده شوند، شاهد رشد خواهند بود.

بازاریابان دیجیتال و منجمین در داشتن تفکر دائم برای رشد، مشترک هستند. شیوه‌های سیاه چاله‌ها برای جذب یک ستاره می‌تواند دیدگاه‌های استراتژیک مفیدی را به بازاریابان از جمله توجه به ارزش ارائه‌شده برای مشتریان و جذب دائمی آن‌ها، ارائه دهد. 

برگرفته از سایت entrepreneur.com

نویسنده : ملیکا نصیر ( کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی )

برای مطالعه بیشتر مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

رشد جهانی سرمایه‌گذاری دیجیتال

چرا فعالیت کسب و کارهای کوچک در رسانه‌های اجتماعی یک ضرورت است؟

نقش بازاریابی دیجیتال در پیشبرد کسب‌وکار

شبکه‌های اجتماعی سازمانی، رگ حیات کسب و کارهای امروز

چگونه بابرندسازی مشتریان را وفادار کنیم؟

چگونه جایگاه برند کسب و کارتان را در ذهن مشتریان پیدا کنید؟

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com