0  |  4

روش زندگی افراد موفق؛ روز خودمان را چگونه ارزیابی کنیم؟

روش زندگی افراد موفق؛ روز خودمان را چگونه ارزیابی کنیم؟

آیا در پایان روز در مورد روزی که سپری کردید فکر می‌کنید؟ آیا موفقیت یا اثربخشی خودتان را در آن روز ارزیابی می‌کنید؟

اکثر افراد روز خود را برحسب کارهایی که انجام داده‌اند ارزیابی می‌کنند، احتمالا شما نیز کارهایی را که در لیست کارهای انجام‌دادنی نوشته بودید را چک می‌کنید. هر چقدر کارهای بیشتری از این لیست را انجام داده باشید، احساس بهتری دارید.

ارزیابی روز خود بر اساس آنچه که انجام می‌دهید، می‌تواند شما را درون یک حفره‌ی تاریک فرو ببرد. حفره‌ای که در آن، میزان موفقیت‌ بر اساس کارهایی که انجام شده تعریف می‌شود، در نتیجه وقتی کاری انجام نداده‌اید یا نمی‌توانید انجام دهید، خود را در آن روز فردی شکست‌خورده خواهید دید.

برخی روزها ممکن است کار فیزیکی و قابل مشاهده‌ای انجام نداده باشید، ولی از نظر ذهنی به موضوعات مهمی عمیقا فکر کرده و به نتایج زیادی دست پیدا کرده باشید. مفهوم موفقیت در زندگی، فراتر از کارها و لیست‌های کارهای انجام‌شدنی است.

حقیقت زندگی را باید در پاسخ این سوالات جستجو کرد. «می‌خواهید به کجا برسید؟»، «به‌عنوان یک انسان چگونه می‌خواهید رشد کنید تا به آن آینده‌ی مدنظرتان دست یابید؟»، این هدف واقعا فراتر از کارهای فیزیکی است.

ربات‌ها و ماشین‌ها هم می‌توانند کارها و چک‌لیست‌ها را انجام دهند. شما یک انسان هستید و پتانسیل‌تان بسیار بالاتر از این‌ها است. به همین خاطر بهتر است روش دیگری را برای ارزیابی روز خود پیدا کنید.

می‌توانید روز خود را با پاسخ به دو سوال زیر ارزیابی کنید:

1 . آیا امروز چیز جدیدی یاد گرفتم؟

یادگیری یک کار جدید چالش‌برانگیز است چون شما را وادار می‌کند مهارت یا دانشی را که قبلا نداشتید، به دست بیاورید.

بیشتر افراد از اینکه بخواهند به‌صورت روزانه چیز جدیدی یاد بگیرند، اجتناب می‌کنند و این عادت را با سرگرمی یا سایر کارهایی که حواس‌شان را پرت کند، جایگزین می‌کنند. یادگیری سخت و اغلب خسته‌کننده است، اکثر افراد نسبت آن تمایلی نشان نمی‌دهند.

  « یادگیری مثل دادن یک جفت چشم بینا به یک فرد نابیناست تا بتواند از نعمت بینایی لذت ببرد »  

تهیه لیستی از کارهای تکراری که باید انجام شوند، فقط به شما در تکمیل کردن وظایف‌تان کمک می‌کند. درحالی که یادگیری به زندگی‌تان جهت می‌دهد و با توسعه‌ی مهارت‌ها به شما کمک می‌کند فرصت‌های جدیدی را به روی خود بگشایید. یادگیری مثل دادن یک جفت چشم بینا به یک فرد نابیناست تا بتواند از نعمت بینایی لذت ببرد.

2 . آیا به کسی کمک کرده یا انگیزه داده‌اید؟

وقتی درک کنید که زندگی چیزی فراتر از بقای خود فرد است، روش متفاوتی برای ارزیابی روز خود پیدا می‌کنید.

در واقع انجام کارهایی که در جهت اهداف شخصی خودتان هستند پله اول و موفقیت و کامیابی در زندگی پله دهم محسوب می‌شوند. رسیدن به پله دهم نیازمند کمک کردن یا الهام‌بخشی به دیگران از طریق کارهایی که در هر روز انجام می‌دهید است.

روش زندگی افراد موفق

شما باید روز خود و نحوه‌ی موفقیت‌آمیز بودن آن را از طریق اثربخشی ارزیابی کنید (نه از طریق انجام کارها). بررسی اثربخشی کارهایی که انجام می‌دهید، مفهومی است که به مراتب در سطحی فراتر از زندگی زمینی‌تان ارزیابی می‌شود. چک‌لیست کارهای شما صد سال بعد به فراموشی سپرده خواهد شد، ولی تاثیری که بر زندگی هم‌نوعان خود می‌گذارید حتی بعد از زندگی این دنیا هم به یاد خواهد ماند.

با خواندن این مطلب سعی کنید روزتان را بر اساس دو پرسشی که مطرح شد، ارزیابی کنید. اگر بتوانید صادقانه به این سوالات پاسخ دهید، طعم واقعی موفقیت را خواهید چشید.

برگرفته از سایت medium.com

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برای مطالعه بیشتر:

دوازده تمرین جهت کسب خودآگاهی که موفقیت شما را درپی دارد

روش زندگی افراد موفق؛ آنچه فاتحان موفقیت را متمایز می‌کند

هشت دلیلی که باعث می‌شوند، موفقیت‌تان کمتر از انتظارتان باشد

افراد موفق چه ویژگی‌های مشترکی دارند؟
افراد موفق، در 10 دقيقه‌ اول روز كاری خود چه كارهايی انجام می‌دهند؟ (بخش اول)

چالش‌هايی كه افراد موفق بر آنها غلبه مي‌كنند(بخش اول)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com