0  |  0

نوآوری محقق ایرانی راهکاری برای رفع آلودگی هوا

نوآوری محقق ایرانی راهکاری برای رفع آلودگی هوا

نوآوری محقق ایرانی به کمک رفع آلاینده‌های هیدورکربنی محیط زیست آمد. در شرایطی که آلودگی هوای کلان شهرها مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، این محصول «ایران ساخت» کمک بسیاری برای رفع این مشکل می‌کند.
رسول نوروزیان مجری این طرح ملی بیان کرد: در حال حاضر فرآیند ساخت نانو فیلتر جاذب دوده ایرانی خودروی دیزل و پیگیری برای اخذ استاندارد بين المللی ECE-R132 را طی می‌کنیم. این استاندارد یکی از مرجع‌ها در این زمینه است.
نوروزیان با اشاره به حمایت‌های مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری از اجرای این طرح گفت: خودروسازان از فیلترهای سرامیکی خارجی استفاده می‌کنند که کارایی و سازگاری با شرايط موتور ديزل و گازوئيل يورو ٢ را ندارد. همچنین قیمت آن سه برابر این محصولی است که تولید کرده‌ایم. این محصول متناسب با شرایط کشور بومی شده است و جمهوری اسلامی ایران صاحب پيشرفته‌ترين فناوری روز دنيا در حوزه كنترل و رفع آلاينده‌های هيدروكربنی زيست محيطی شده است.
وی به یکی از نوآوری‌های اين طرح اشاره کرد و افزود: این فیلتر دوده قابليت اجرا بر روی انواع خودرو ديزل و حتی با پايه موتور يورو ٢ و با شرايط سوخت گازوئيل يورو ٢ و ٧٠٠ پي پي ام گوگرد را داراست. همچنین عمر و پايداری ٣ برابری نسبت به نمونه فيلتر سراميكی خارجی دارد.
نوروزیان از ضرورت اجرای این طرح برای کاهش آلودگی هوا گفت و بیان کرد: خودروهای بنزینی، خودروهای دیزلی و موتور سیکلت‎‌ها در مجموع حدود 75 درصد آلودگی هوای تهران را ایجاد می‌کنند. پس توجه به کنترل و کاهش آلودگی در آنها اهمیت بسیاری دارد. آلودگی هوا را باید از بین بردن منشا آن کنترل کرد. این فیلتر هوا قدرت جذب ذرات کوچکتر از 2 و نیم میکروم را دارد. پس می‌تواند برای کنترل آلودگی گامی مهم باشد.
به گفته وی، این فلیترها با نصب یک نانو کاتالیست جاذب قابلیت استفاده در خودروهای بنزینی را نیز دارد که در حال حاضر دانش تولید آن را در اختیار داریم. پس اجرای اين فناوری نوين ايرانی در جهت كنترل و كاهش آلودگی هوا در كلانشهرها سهم بسزايی می‌تواند داشته باشد.
نوروزیان به درخواست دو شرکت سوئيسی و دانماركی برای بهره‌برداری از اين دانش فنی اشاره کرد و گفت: نياز ضروری كشور در شرايط فعلی تحريم‌های ظالمانه و تعصب نسبت به کشور باعث شد آمادگی خود برای توسعه، تجاری‌سازی و توليد ملی اين فناوری پيشرفته ايرانی را با همكاری سرمايه گذاران صنعت خودرو كشور انجام دهیم. در حال حاضر يك شركت خودرو ساز ايرانی به عنوان بهره بردار اول اين طرح ملی اعلام موافقت خود را داشته است و اميد است با باور توانمندی‌ها و استعدادهای دانش آموختگان ايرانی حسب فرمايشات مقام معظم رهبری به شكل صحيحی برای تحقق هر چه بيشتر توليد ملی فناوری‌های نوين گام برداریم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com