0  |  2

مدیریت انرژی و بهبود عملکرد در محیط کار (قسمت سوم)

مدیریت انرژی و بهبود عملکرد در محیط کار (قسمت سوم)

در مطلب قبلی درباره مدیریت انرژی احساسی صحبت کردیم. موارد دیگر برای مدیریت انرژی احساسی عبارتند از:

درگیر حاشیه ها نشوید:

در محل کار افرادی وجود دارند که همیشه خبرهای داغ و جذابی از اتفاقات داخلی سازمان دارند آنها مدام درباره همکاران دیگر صحبت می کنند و خودشان را منبع اصلی اخبار محل کار می دانند.

به ظاهر محیط کارتان اهمیت بدهید:

از آنجایی که ساعات زیادی در محیط کار به سر می بریم حتی اگر کار شما به صورت دورکاری است و دفتر کار شما به یک میز و لب تاب محدود می شود تمیز نگه داشتن محیط کار و منظم بودن وسایل کار می تواند برای روحیه شما مفید باشد . استفاده از خوشبو کننده و استفاده از گل و گیاه در دفتر کار. یک میز کار شلوغ باعث کاهش کارایی می شود چون تمرکز ما را کاهش می دهد.

3. انرژی فکری تان را بازیابی و تقویت کنید:

 در قسمت اول این مطلب گفتیم سومین منبع انرژی انسان ها انرژی فکری است. چه مواردی باعث شارژ انرژی فکری می شوند؟

خواب کافی داشته باشید:

دکتر دانیل ایمن توصیه می کند اگر مدیر هستید در مصاحبه های استخدامی از متقاضی بپرسید که چند ساعت در روز می خوابد افرادی که کمتر از 7 ساعت می خوابند معمولا تعداد خطاها و اشتباهاتشان در محل کار بیشتر از افراد معمولی است.

خوش بین باشید:

روانشناسی به نام مارتین سلیگمن سالها بر ارتباط بین خوشبینی و میزان فروش تحقیق کرد. او آزمون هایی طراحی کرد که میزان هوش بینی افراد را تخمین می زد. این آزمون ها به فروشندگان یک شرکت بیمه داده شد . نتایج نشان داد افرادی که امتیازشان در آزمون در نیمه بالایی است در بازه زمانی دوساله 37 درصد فروش بیشتری دارند. نکته جالب تر اینکه افرادی که جزء 10 درصد برتر بودند ، فروششان 88 درصد بیشتر از افرادی بود که در 10 درصد پایین آزمون قرار داشتند.

بر راه حل ها تمرکز کنید:

افراد چاره جو ارزشمندترین منابع انسانی هر سازمان هستند. با برگرداندن فکرتان از مساله بر راه حل ، هر چه بیشتر بر یافتن راهکار تمرکز کنید ، راه حل های بیشتری می یابید. در واقع تمام آینده شغلی و زندگی تان به مهارت حل مساله بستگی دارد.

مدیریت انرژی برای بالا بردن عملکرد در محیط کار

به استراحت اهمیت دهید:

مایکل گلب در کتاب معروفش «چگونه مانند لئوناردو داوینچی فکر کنیم؟» سوال بسیار مهمی می پرسد: «وقتی ایده هایی فوق العاده به ذهنتان خطور کرد کجا بودید؟» گلب این سوال را طی سالها از هزاران نفر پرسید. اغلب جواب ها اینگونه بود : هنگام استراحت ، دوش گرفتن ، گوش کردن به موسیقی ، قدم زدن و ... .

کارهای ناتمام را مدیریت کنید:

یکی از مواردی که موجب شلوغی ذهن می شود کارهای ناتمام است. فهرستی از کارهای ناتمام بنویسید آنها را اولویت بندی کنید و برای انجام هر کدام از آنها یک تاریخ مشخص در نظر بگیرید .

4. روحیه خود را بازیابی و تقویت کنید:

چهارمین منبع انرژی برای بهبود عملکرد در محیط کار روحیه ماست. برخی افراد در کسب و کار خود موفق هستند اما از زندگی رضایت ندارند این افراد نیاز دارند روحیه خود را شارژ کنند.

داشتن روحیه بالا باعث می شود به تعهدات خود عمل کنیم چیزی که در پیشرفت شغلی و رضایت شغلی بسیار مهم است. یکی از نشانه های افراد با روحیه بالا این است که اهداف و ارزش های والایی دارند و به ارزش های خود پایبند هستند.

چشم اندازی ارزشمند داشته باشید:

داشتن چشم انداز در ما شور و شوق ایجاد می کند. هلن کلر می گوید: «بهتر است نابینا باشیم تا اینکه ببینیم اما چشم انداز خارق العاده ای نداشته باشیم.»

مثلا اگر چشم انداز شما در کسب و کار این باشد که کار خود را به نحو احسنت انجام دهید تا تاثیر مثبتی بر زندگی دیگران داشته باشید مطمئنا منافع مادی هم نصیب شما خواهد شد تا اینکه فقط به فکر سود خود باشید. می توان گفت مسئولیت اجتماعی کسب و کارها به این مساله برمی گردد.

ارزش های کاری خود را مشخص کنید:

 در یک کسب و کار باید همه ی کارکنان ارزش های سازمان را بدانند. مثلا در دیزنی لند که یکی از کسب و کارهای موفق جهان است «امنیت» یکی از مهم ترین ارزش های کسب و کار تعریف شده است بنابراین اگر یکی از کارکنان برای بازدید کننده ای در حال توضیح دادن باشد و ناگهان ببیند کودکی به زمین می افتد بلافاصله بازدیدکننده را رها می کند و سراغ کودک می رود تا به او کمک کند چون می داند در فهرست ارزش های این کسب  وکار «امنیت» بالاترین اولویت را دارد.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com