0  |  5

بازی‌سازی بلاکچین: چگونه مدل­‌های نوآورانه­‌ کسب‌و‌کار، دنیا را دگرگون می‌کند؟

بازی‌سازی بلاکچین: چگونه مدل­‌های نوآورانه­‌ کسب‌و‌کار، دنیا را دگرگون می‌کند؟

همه­‌ی ما در مورد متاورس (فراجهان) شنیدیم، با این حال آنچه همچنان کشف ­‌نشده به‌نظر می‌رسد، بازی­‌سازی تجربیات و دیگر کارهای مختلف پیرامون ماست. صنعت بازی‌، یک بازار بزرگ است که بیش از ۳ بیلیون کاربر در سراسر جهان دارد. حال می‌­خواهیم بررسی کنیم که چه چیزی مخاطبان و کاربران آن را جذب کرده و چرا بازی‌­سازی اتفاق افتاده است؟

بازی­‌ها به مرور زمان تغییرات قابل­‌ توجهی داشتند. با معرفی تلفن‌های همراه، مردم به دستگاهی برای بازی کردن دسترسی پیدا کردند که می‌­توانستند در هر زمان و مکانی از آن استفاده کنند، مثلا در مترو، در صفوف انتظار، در مطب پزشک یا در تعطیلات کاری. از زمان شروع همه­‌گیری کرونا، فرصت­‌های کار از راه دور و واقعیت مجازی افزایش یافتند و قرنطینه‌­های شهری هم موجب افزایش توسعه و پذیرش این تکنولوژی‌­ها شد.

 پذیرش گسترده‌­ی­ تکنولوژی، حتی نحوه­‌ی تعامل ما با نزدیکان‌مان را نیز متحول کرد و به روش سرگرم‌­کننده‌­ای تبدیل شد که با حفظ فاصله­‌گذاری اجتماعی، امکان تعامل با دیگران را برای ما فراهم می‌کند. 55 درصد از کاربران گزارش می‌­دهند که طی دوران همه­‌گیری، بیشتر از زمان‌های دیگر بازی کرده و این کار را موجب حواس­پرتی و کاهش استرس‌شان می­‌دانند.

صنعت بازی­‌سازی، می­‌تواند برای افراد بیشتری فرصت ایجاد کند

انواع بازی‌­هایی که اکثر ما با آنها بزرگ شده‌­ایم، بازی­‌های (pay to play) پول بده و بازی کن نام دارند. شما به فروشگاه می‌­روید، یک بازی می­‌خرید و با آن بازی می­‌کنید. با ظهور Web 2.0 ،شاهد توسعه­‌ی بازی­‌های رایگان (free-to-play) بودیم، یعنی بدون پرداخت هزینه بازی می‌کنید، ولی برای بازکردن قفل برخی محتواهای خاص بازی یا مراحل بعدی بازی، باید مبلغی پرداخت کرده یا تعدادی تبلیغات تماشا کنید.

بازی‌سازی بلاکچین: چگونه مدل­‌های نوآورانه­‌ی کسب‌و‌کار، دنیا را دگرگون می‌کنند؟

آخرین نوآوری در بازی­، بازی برای کسب درآمد (P2E) است که طوفانی در دنیا به پا کرده است. در P2E، بازیکنان به ازای زمان و تلاشی که برای بازی صرف می­‌کنند، توکن­‌های تولید شده توسط بلاک­چین را کسب می­‌کنند، سپس با آن توکن‌ها ارز دیجیتال می­‌خرند تا در زندگی روزمره خرج کنند.

چرا بازی­‌سازی برای آینده‌­ی کسب‌وکارها اهمیت دارد؟

تکنولوژی بلاک­چین این امکان را فراهم می­‌سازد که هر فعالیتی به بازی تبدیل شود (مثلا برای حرکت کردن، تماشا کردن، لباس پوشیدن و ... درآمد کسب می­‌کنید). کاری که قبلا افراد به‌طور معمول انجام می‌دادند، اکنون با مشوق­‌های اضافی مبتنی بر توکن می­‌تواند جذاب‌­تر شود.

اکنون توضیح می­‌دهیم که این نوآوری چگونه می­‌تواند تقریبا برای هر کسب‌وکاری یک نقش ایفا کند.

استفاده از مفهوم حرکت برای کسب درآمد، می‌­تواند به شرکت­‌ها کمک کند بر رفاه کارکنان خود نظارت داشته باشند. این موضوع در حال حاضر با تکنولوژی فعلی امکان­‌پذیر است:

Health Blocks اخیرا یک برنامه­‌ی اقدام به حرکت برای کسب درآمد معرفی کرد که در آن، کارکنان می‌­توانند برای دستیابی به اهداف تناسب اندام، توکن کسب کنند. تماشا برای کسب درآمد، می­تواند به شرکت­های تبلیغاتی و رسانه­‌ای کمک کند با سنجش عادات تماشای کاربران و تشویق‌شان، آنها را در سطح عمیق­‌تری درگیر سازد. اخیرا متقاضیان کار باید فرم­‌های بسیار زیادی را پر کنند و این کار باعث می‌­شود آنها به راحتی ناامید شوند. تحقیقات اخیر نشان داده است که 80 درصد متقاضیانی که درخواست کار داده‌اند درخواست خود را رها کرده‌­­اند. اگر شرکت­‌ها با توکن بتوانند متقاضیان را تشویق کنند، این کار (پر کردن فرم­ها) می‌­تواند قابل‌­تحمل‌تر و حتی جذاب‌­تر شود.

نوآوری در دنیای Web3، بازی­‌سازی را از بازی بیرون آورده و آن را وارد زندگی واقعی از جمله محل کار می‌کند. با ادغام تمام این تکنولوژی­‌های جدید، یک چیز کاملا جدید به‌دست می­‌آید. من از کسب و کارها، تیم‌­ها و پروژه­‌ها می­‌خواهم تکنولوژی بازی‌­سازی بلاک­چین را بررسی کنند، چون چیزهای بسیار زیادی در این افق فکری وجود دارد که اکنون نمی‌­توانیم تصورش را بکنیم، ولی مطمئنا در آینده­‌ی نزدیک، کسب‌و‌کارها را متحول خواهد کرد.

نویسنده: Art Malkov

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com