0  |  1

پنج تصور غلط در مورد مدیریت نوآوری که باید نادیده بگیرید

پنج تصور غلط در مورد مدیریت نوآوری که باید نادیده بگیرید

هرچند نوآوری در دنیای خارق‌­العاده ­ای که در آن همه چیز امکان‌­پذیر است رخ نمی­‌دهد، اما مستلزم بازنگری بر مفاهیم و باورهای رایج و از پیش ­تعیین­ شده و یافتن راه‌­های جدید برای حرکت رو به جلو است.

در ادامه پنج تصور غلط رایج را مطرح می­‌کنیم که می‌­توانند مانع نوآوری شوند و خواهیم گفت که چرا شما باید آنها را نادیده بگیرید.

تصور اشتباه اول: نمونه­‌های اولیه محصول جدید، پرهزینه هستند.

سال‌ها پیش روی برنامه یک شتاب­دهنده دانشگاهی نظارت داشتم. دانشجویی، ایده محصولی را ارائه کرد که شما را قادر می­‌ساخت طراحی کفش ورزشی خود را تغییر دهید، و با قیمت یک جفت کفش، چند جفت کفش داشته باشید. او در جلسه کنفرانس خود یک جفت کفش ورزشی ارائه کرد و سپس آنها را زیر میزش گذاشت. لحظه‌­ای بعد همان جفت کفش را با یک برش ساده مقوایی با طرح جدیدی روی کفش­‌ها، بیرون آورد.

این دانشجو قدرت یک MVP (کمینه محصول پذیرفتنی) دقیق را به نمایش گذاشت. او فقط ویژگی­‌های کافی برای بیان دیدگاهش را به ما نشان داد و افراد را به آن علاقمند کرد. در دنیای پیشرفته­‌ی امروز، شرکت‌ها برای ساخت کمینه محصولات پذیرفتنی حیرت‌­آور، می‌­توانند از رویکردهای مقرون به صرفه مثل چاپ سه بعدی استفاده کنند. نکته کلیدی اینجاست که راه‌­حل را روی مسئله­‌ای که می­‌خواهید حل کنید متمرکز کرده و سپس آن را توسعه دهید. لازم نیست نمونه اولیه خیلی تر و تمیز و بی نقص باشد، بلکه باید در عین سادگی، به وضوح نشان دهد که چگونه یک مسئله را حل خواهد کرد.

تصور اشتباه دوم: نوآوری، روی ایده­‌های بزرگ تمرکز دارد.

شما باید ایده‌­های درخشانی برای ایجاد محصولات نوآورانه داشته باشید، ولی در عین حال میلیون­‌ها ایده­‌ی نوآورانه در زباله‌­دان تاریخ وجود دارد. چرا؟ چون آنها واقعا مسئله‌­ای را حل نکردند. مشکلات و دردسرهای مشتریان‌تان باید راهنمای شما برای توسعه­‌ی محصول جدیدتان باشند. ارزش پیشنهادی نوآورانه محصول شما در این بخش نهفته است.

وقتی ایده‌ا­ی عالی برای حل یک مسئله واقعی را شناسایی کردید باید طرحی داشته باشید تا آن را وارد زندگی واقعی بشر کنید. هر کسی ممکن است ایده­ای در ذهنش جرقه بزند، ولی بدون یک تکنیک قابل­تکرار که استراتژی را با اجرا تطبیق دهد، نمی­‌توانید یک محصول کاربردی داشته باشید. به شرکت­‌هایی که به طور مستمر محصولات‌شان را سال به سال وارد بازار می­‌کنند، نگاه کنید. می­‌بینید که هر کدام از آنها استراتژی­هایی را در خود جای داده‌­اند که به وضوح وظایف و انتظارات را برای هر مرحله از جدول زمانی یک محصول بیان می­‌کنند. آنها آن طرح­‌ها را در صورت لزوم بازبینی و تنظیم می­کنند ولی این روشی کارآمد است. وقتی ایده‌­ی جدیدی تصویب می­‌شود همه‌­ی ذینفعان مسئولیت‌­ها و نقش­‌های خود را درک می­‌کنند. هرچند این مورد جنبه­‌ی چشمگیری از توسعه‌­ی محصول جدید نیست، ولی برای تکرار نوآوری، ضروری است.

تصور اشتباه سوم: نوآوری، معرف فرهنگ یک شرکت است.

تجربه به من نشان داده است که عکس این موضوع صادق است. شما باید تعریف روشنی از ماموریت شرکت داشته باشید تا بتوانید انواع نوآوری­ را که خواستار توسعه‌­ی آن هستید تعیین کنید. قبل از اینکه یک شرکت اولین ویجت (widget) خود را تهیه کند، باید به وضوح تعریف کند که چرا آن را تهیه می­‌کند. اگر به عنوان یک شرکت نتواند به هدف اعلام ­شده‌­ی خود برسد، نباید با آن محصول به مسیر خود ادامه دهد.

پنج تصور غلط در مورد مدیریت نوآوری که باید نادیده بگیریداین هم مهم است که یادتان باشد چشم­انداز و ماموریت شما ممکن است در طول زمان تغییر کند، بنابراین برخی محصولات کلیدی ممکن است در صورت لزوم از چرخه خارج شوند و در مسیری جدید قرار بگیرند. اگر بر اساس ماموریت خود دارای سابقه‌ی نوآوری مستمر هستید، این نوع تغییر می­‌تواند آسان­‌تر باشد. زیرا باز هم نوآوری شما به یک ایده­‌ی بزرگ‌­تر گره می­‌خورد.

تصور اشتباه چهارم: روش­‌ها و فرایندهای نوآوری، مدهای زودگذر هستند.

برخی شرکت­‌ها در مورد اینکه روی روش­ یک نوآوری واحد سرمایه­‌گذاری کنند مردد هستند زیرا فرایند داغ امروز، ممکن است فردا از مد بیفتد. به‌طورکلی تکنولوژی عمر مفید بسیاری از نوآوری‌­ها را کاهش داده است. یادتان باشد هیچ راه‌­حل فوری و بدون شکستی وجود ندارد. حقیقت این است که هر کسب‌و‌کاری متفاوت است، ماموریت­‌ها فرق می­‌کنند و مشتریانی که به آن‌ها خدمات ارائه می­‌دهند، متنوع هستند. بنابراین مهم است از روشی استفاده کنید که از نظر شما منطقی‌­تر باشد. علاوه بر این، احتمالا می­‌توانید ایده­‌های مفید را از هر روشی بیرون بکشید و آنها را متناسب با هویت سازمان خود تغییر دهید. 

  باورها را زیر سوال ببرید؛ اجازه ندهید باورهای رایج مانع نوآوری بشوند.  

تصور اشتباه پنجم: تمام پژوهش­‌ها، الزامی و مفید هستند.

شرکت­‌ها سرمایه‌­گذاری زیادی در بخش پژوهش انجام می­‌دهند. خیلی مهم است که تعیین کنیم تلاش­‌های آینده در چه زمینه‌­ای باید متمرکز شوند. متاسفانه بسیاری از شرکت‌­ها متوجه شده­‌اند که با سرمایه‌­گذاری خود به نتایجی نرسیده‌­اند که بتوانند آن‌ها را تجاری­‌سازی کنند. پژوهش باید متمرکز بر ماموریت شرکت باشد و شامل گاردریل­‌هایی باشد که شرکت را قادر سازد از تحلیل‌‌های کلیدی و مهم برای توسعه­‌ی محصول استفاده کند. پژوهش باید به شرکت­‌ها کمک کند مشکلات مشتریان را حل کنند که این امر به نوبه­‌ی خود می­‌تواند موجب رشد کسب‌وکار شود.

با گذشت زمان، معمولا باورهای رایج، درست فرض می‌­شوند؛ درحالی‌که می‌توانند درست نباشند. بنابراین باورها را زیر سوال ببرید و ببینید که آیا هنوز هم مورد استفاده هستند یا خیر. مهم­تر از همه اینکه اجازه ندهید باورهای رایج مانع نوآوری بشوند.

نویسنده: Greg Coticchia

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com