0  |  0

پشت پرده افزایش قیمت‌ دلار در بازار غیر رسمی

پشت پرده افزایش قیمت‌ دلار در بازار غیر رسمی

به گزارش خبرنگار ايسنا، بازر ارز حداقل از يک سال اخير، ديگر نشانه‌اي از نوسان و التهابات شديد سالهاي گذشته را نداشت تا اينکه پس از پايان مذاکرات هسته اي وين با نوسان‌هاي نسبتا شديدي همراه شد؛ آن هم در شرايطي که به نظر مي‌رسيد نرخ ها در بازار حداقل براي دوره اي کوتاه کاهش يافته و دلار به قيمتي پايين تر از قبل برسد.

در روز نخست اعلام نتيجه مذاکرات هسته اي يعني سه شنبه -23 تيرماه- قيمت دلار با کاهش حدود 50 توماني نسبت به روز قبل تا 3180 تومان کاهش يافت ولي اين وضعيت چند ساعت بيشتر طول نکشيد که بازار روند معکوس پيدا کرد و دلار با رشد بيش از 120 توماني از 3300 تومان هم عبور کرد و اين نوسان در روز چهارشنبه هم هر چند کمتر ادامه يافت.

رفتار عجيب بازار ارز در حالي اتفاق افتاد که گرچه مقامات رسمي آن را تحت تاثير هيجانات ناشي از مذاکرات مي‌دانند، ولي در کنار آن روايت هاي مختلفي هم طرح مي‌شود که در نهايت چندان با يکديگر تطابق نداشته و گاها متناقض هستند.

بعد از افزايش نرخ ارز در فاصله‌اي کوتاه از کاهش قابل توجه در ساعات اوليه پس از توافق هسته اي، برخي منابع اعلام کردند که اين روال عادي نبوده و نمي‌توان گفت که فقط اخبار بر آن اثر داشته است بلکه پيگيري‌ها نشان مي‌دهد که تقاضاهاي سنگيني در بازار ارز شکل گرفته و تعدادي معدود نسبت به خريدهاي کلان در بازار آزاد اقدام کرده‌اند. با اين حال يکي از فرضيه هاي مطرح در اين رابطه اين بود که شايد اين تقاضاهاي خريد از سوي نمايندگان بانک مرکزي براي ممانعت از کاهش يکباره نرخ دلار صورت گرفته باشد تا در مجموع ضمن پيشگيري از هيجان کاذب در بازار از ضررهاي احتمالي در فروش دلارهاي دولتي نيز ممانعت کند.

ولي اين فرضيه نمي توانست چندان جدي باشد چراکه اگر هم دولت چنين تصميمي داشت، مي‌توانست عرضه دلار در بازار را کاهش دهد. هر چندکه آماري از عرضه روزهاي اخير بانک مرکزي در بازار وجود ندارد و نمي توان در مورد تغييرات آن به طور قاطع سخن گفت.

روايت ديگر از منابع آگاه حاکي از آن است که گروههاي ناشناس که ارتباطي هم با بانک مرکزي ندارند با هدف مشخص شروع به خريدهاي کلان در بازر کرده و قيمت ارز را افزايش داده اند و اين در حالي است که حتي در بانک مرکزي کميته‌اي ويژه براي بررسي اتفاقات اين دور روز تشکيل شده تا بازار کنترل شود؛ به گونه اي که بانک مرکزي در روز گذشته -چهارشنبه- براي مقابله با رشد قيمت دلار ، عرضه فراوان دلار به بازار را نيز انجام داده و تاحدي قيمت ها تعديل شده است. در عين حال که شنيده مي شود سازمانهاي امنيتي نيز پيگير موضوع و شناسايي دلالان خاص بازار ارز در روزهاي گذشته هستند.

اين اما و اگر ها در حالي مطرح مي‌شود که يکي از مقامات رسمي در بانک مرکزي با ابراز بي اطلاعي، چنين جرياني را تاييد و يا تکذيب نکرده ولي معتقد است که نوسانات اخير بيشتر ناشي از همان جو رواني مذاکرات هسته اي بوده و بازار به زودي به جريان قبلي خود بر مي‌گردد. در عين حال که وي معتقد است دلالان عادي و معمولي بازار نمي‌توانند دستي در اين روند داشته باشند چراکه در شرايط معمول بايد براي جلوگيري از ضررهاي ناشي از افزايش قيمت دلار نسبت به فروش آن اقدام کنند.

از سويي ديگر پيگيري موضوع از صرافان معتبر بازار آزاد نشان مي‌دهد که خريدهاي سنگين دلار در دو روز گذشته نمي‌تواند از سوي صرافان خصوصي يا خرده دلالان اتفاق افتاده باشد چراکه ميزان خريد و فروش صرافان مشخص بوده و چنين اتفاقي در بين آنها بعيد است، بنابراين فقط گروهها و افراد خاصي که بايد به بخش هايي غير از صرافان خصوصي وصل باشند مي توانند عامل چنين تغييراتي در بازار شوند.

گمانه‌زني ها در رابطه با دلايل تحولات اخير بازار ارز که چندان با روال پيش بيني شده منطبق نبود، در حالي مطرح مي شود که اخيرا بانک مرکزي اعلام کرد که عمده تغييرات نرخ ارز و نوسانات آن طي دو روز اخير ناشي از رفتارهاي هيجاني برخي از فعالان اقتصادي است که در راستاي اخبار انتشار يافته، انتظارات شکل گرفته از ماه‌ها قبل و به اميد کسب منفعت‌هاي سفته‌بازانه، مبادلات کوتاه‌مدتي را در بازار ارز شکل مي‌دهند و موجب نوسانات نرخ ارز مي‌شوند.

گرچه بانک مرکزي اين نوسانات را نيز جزئي از رفتار طبيعي بازار براي تخليه هيجانات ناشي از اخبار هسته‌اي دانسته اما تاکيد کرده است که زمينه براي تداوم فعاليت‌هاي سفته‌بازانه فراهم نيست و با فروکش کردن اين هيجانات، بازار ارز خيلي زود به مسير پايدار و تعادلي خود بازخواهد گشت؛ توضيحاتي که وجود تعدادي فعال اقتصادي در نوسان بازار همچنين تمهيدات ويژه اين بانک براي برگشت تعادل را مطرح مي کند.

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com