0  |  11

راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری هنگام دورکاری

راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری هنگام دورکاری

کارکردن از راه دور قطعا دارای مزایایی است. انعطاف‌پذیری برای کار کردن ازهر نقطه‌ای که هستید، صرف زمان کمتر برای رفت و آمد و توانایی تنظیم ساعت کاری و برنامه روزانه‌تان از جمله مزایای دور کاری هستند.

با این حال، این روش معایبی هم دارد که بسیاری از افراد، از آن به‌عنوان چالش‌های دورکاری نام می‌برند. با وجود اینکه مطالعات نشان داده است دورکاری می‌تواند کارکنان بهره‌ورتری پرورش دهد، اما واقعیت این است که پس از یک دوره زمانی ممکن است بهره‌وری افراد به طرز چشم‌گیری کاهش یابد.

در این مطلب به چند توصیه‌ای که به افزایش تمرکز شما حین دورکاری کمک می‌کند، اشاره می‌کنیم:

۱. فضای کاری مناسبی برای خود تعیین کنید:

وقتی دورکار هستید، می‌توانید کارتان را از هر گوشه و کناری در خانه‌ انجام دهید. اتاق خواب، نیمکت اتاق نشیمن، میز آشپزخانه یا هرجای دیگری ...

اما انتخاب مکانی نامناسب برای کار کردن می‌تواند منجر به الگوهای کاری نادرست و افزایش ترس و اضطراب نسبت به کارشود. علاوه بر این، کار کردن روی نیمکت یا تختخواب باعث می شود بدن شما در حالتی نامناسب قرار گیرد و دردهای عضلانی را به همراه داشته باشد. طبیعتا یک میز و صندلی راحت کمک می‌کند تا کارایی بیشتری داشته باشید. پس قبل از هر چیز فضای مناسبی برای کارتان در خانه مشخص کنید.

۲. یک برنامه زمان‌بندی داشته باشید و از آن پیروی کنید:

به همان اندازه ای که داشتن فضای کار مناسب در خانه اهمیت دارد به همان اندازه تنظیم ساعات کاری مناسب هم اهمیت دارد. آغاز و پایان یک روزکاری شما باید مطابق یک برنامه زمان‌بندی باشد. درست مثل وقتی که صبح‌ها سرساعت مشخصی بیدار و آماده رفتن به دفتر کار خارج از منزل‌تان می‌شوید. همچنین باید در برنامه کارتان زمان‌هایی را به استراحت و ناهار اختصاص دهید.

اگر جز افرادی هستید که به تازگی دور‌کاری را آغاز کردید، احتمالا در این مورد با مشکلاتی مواجه می‌شوید. مثلا زمان استراحت‌تان را به‌درست کردن ناهار اختصاص بدهید یا آنقدر سرتان شلوغ شود که فراموش کنید در کنار اعضای خانواده ناهاری دلچسب میل کنید. البته هیچ کدام از این عادت ها پایدار نخواهد بود. چون به تدریج می آموزید که پیش‌تر برای زمان تهیه و صرف ناهار برنامه‌ریزی کنید.

دانستن این نکته که باید در یک زمان معین کارکردن را متوقف کنید، به تمرکز شما بر اتمام کارتان در منزل کمک می کند.

3.سازمان یافته عمل کنید:

فضایی که در خانه برای کارکردن در نظر گرفتید به منزله دفتر کارتان است. با این حساب داشتن ابزارهای مناسب به‌بهره‌وری شما کمک می‌کند. مثلا دفترچه یادداشت و تقویم‌های سررسید می‌توانند لیست کارها و اولویت‌های‌تان را همیشه آماده نگه دارند. بسیاری ترجیح می‌‌دهند، هنگام کار تقویمی که در آن تاریخ‌های مهم را علامت‌گذاری کردند یا اپلیکیشنی که درآن ‌لیست اولویت‌های‌شان را نگهداری می‌کنند، همراه داشته باشند.

مخصوصا اگر اغلب در رفت‌و‌آمد هستید، همراه داشتن چنین ابزارهایی باعث می‌شود،‌ کسب و کارتان را جدی بگیرید.  توصیه های مهم برای بهره وری در دورکار

4.زمانی برای دیدار و تعامل با دیگران بگذارید:

به‌نظر می‌رسد این یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. کار کردن از خانه پس از مدتی یکنواخت می شود، به خصوص اگر با دیگران در تعامل نباشید. گاهی کار و فضای کاری‌تان را ترک کنید. این کار تاثیر زیادی برایجاد تعادل  در زندگی کاری و زندگی شخصی‌تان دارد و به شما کمک می‌کند تا ایده‌های تازه‌ای ارایه بدهید.

به‌علاوه این کار می‌تواند چالشی برای متوقف کردن کارهای معمول و پرداختن به سرگرمی و تفریح باشد. بسیاری از افراد دورکار، فقط روی پروژه‌ای که انجام آن را به‌عهده گرفتند، متمرکز می‌شوند و تقریبا از تمام تعاملات و فعالیت‌های خارج از محدوده کاری‌شان اجتناب می‌کنند. آنها پس از مدتی بدون اینکه متوجه شوند به فردی منزوی تبدیل می‌شوند. در حالی‌که باید به دنیای خارج از کارشان هم توجه داشته باشند بدون اینکه احساس گناه کنند.

5.با همکاران و مدیران ارتباط برقرار کنید:

کارمندان دورکار اغلب مانند کارمندان معمول امکان استفاده از روش‌هایی چون طوفان فکری یا کار تیمی را ندارند. در چنین مواقعی برقراری ارتباط ایده خوبی است. مخصوصا وقتی که از خانه کار می کنید. این‌کار نه تنها شفافیت ایجاد می‌کند بلکه به شما یادآوری می‌کند که باید کمی ابتکار عمل به خرج دهید.

اگر رهبر تیمی هستید که هر کدام از اعضای تیم‌تان دورکار هستند، برقراری ارتباط امری ضروری محسوب می‌شود. باید مدام با آنها در تعامل و از فعالیت‌های‌شان آگاه باشید تا بتوانید با استفاده از روش‌های خلاقانه تیم را مدیریت و به سمت اهدافش هدایت کنید.

۶. برای خانواده و دوستان‌تان مشخص کنید که چه روزها و ساعاتی سرکار (درخانه) هستید:

ازآنجایی که دورکاری مفهومی جدید است، بسیاری نمی‌د‌انند که باید به ساعات کاری فرد دور کار احترام بگذارند. احتمالا خانواده یا دوستان‌تان هنگام کار در منزل به شما می‌گویند، بخشی از کارها را نادیده بگیرید یا انجامش را به‌وقتی دیگر موکول کنید و در عوض وقت‌تان را با آنها سپری کنید.

چنین مواردی معمولا در روزهای آغازین پروژه‌های دورکاری بیشتر اتفاق می‌افتد. راهکار این است که مرزهای کاری‌تان را کاملا مشخص کنید و مصرانه به آنها پایبند باشید. پس از مدتی اطرافیان می‌آموزند که باید به ساعات کاری شما احترام بگذارند.

۷. برای روز، هفته و ماه‌تان برنامه‌ریزی کنید و آن را اجرا کنید:

شما تنها کسی هستید که از برنامه زمان‌بندی و توانمندی‌های خود برای اجرای توصیه‌هایی که پیش‌تر گفته شد، آگاهید. اگر فرزند کوچکی دارید که مراقبت از آن به‌عهده شماست یا برنامه زمان‌بندی دارید که به‌دلایل مختلف، دچار نوسان می‌شود، نگه داشتن روال کار می‌تواند تقریبا غیرممکن باشد. بنابراین با تعیین اهداف کوتاه و بلند مدت می‌توانید آسان‌تر تغییرات را تعدیل کنید.

برنامه‌ای برای خودتان تنظیم کنید و از یک ابزار ردیابی زمان کمک بگیرید. استفاده از ردیاب زمان به درک بهتر نقاط قوت و ضعف‌تان کمک می‌کند. این ابزار از شما حین کار کردن اسکرین شات‌های تصادفی می‌گیرد که به شما نشان دهد بیشتر زمان‌تان را صرف چه فعالیت‌هایی می‌کنید. مثلا ممکن است زمان زیادی را صرف یافتن ایده برای مقالات‌تان کنید. در این صورت شاید بهتر باشد این مسوولیت را به کسی که در این کار بهتر و سریع‌تر است، بسپارید.

شکی نیست که هنگام دورکاری مهارت‌های جدیدی به‌دست خواهید آورد. البته این جمله درمورد همه صدق نمی‌کند. موفقیت‌تان زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانید تمرکزتان را روی کارها از دست ندهید و عادات مثبت‌تان را توسعه دهید. همه چیز بستگی به این دارد که بتوانید توازن و تعادل خوبی بین زندگی کاری و زندگی شخصی‌تان برقرار کنید.

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت inc.com

برای مطالعه بیشتر:

چگونه کسب و کار خانگی‌مان را توسعه دهیم؟

از حس خوب عروسک‌های پارچه‌ای تا رسیدن به جریان‌های درآمدی

کسب‌و‌کارهای خانگی با چه چالش‌هایی رو به رو هستند؟

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com